2025 wordt jouw jaar met deze marketingtrends
- Home/
- Inspiratie/
- 2025 wordt jouw jaar met deze marketingtrends
Ben jij al aan het aftellen naar het nieuwe jaar? 2025 belooft weer een jaar vol vernieuwende en inspirerende trends te worden op het gebied van online marketing. De online wereld verandert razendsnel, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Not so great! Gelukkig verzamelden wij de meest boeiende trends voor 2025 op het gebied van online marketing. We vertellen je wat de kansen voor jouw organisatie zijn als je slim inspeelt op deze trends.
Dus: pak je glas champagne en oliebol en proost op een succesvol 2025. Dit wordt jouw jaar! Benieuwd naar de trends voor 2025 specifiek op het gebied van content en social media? Lees ons andere blog.
AI gaat een steeds grotere rol spelen
Hoewel AI vorig jaar (en dit jaar) al een big deal was, zal het in 2025 een nog grotere rol gaan spelen. Alle disciplines binnen digitale marketing zullen ermee te maken krijgen óf hebben er al mee te maken. Waarvoor zet je AI slim in en waar liggen de kansen voor jouw organisatie?
1. Slimme contentcreatie
AI-tools versnellen het maken van content. Het gevolg: jij hebt meer tijd over om je te focussen op strategie en creatieve concepten. Zet AI handig en slim in. Het is belangrijk dat je je prompts zo goed mogelijk instelt, zodat je gegenereerde content ook echt aan je huisstijl en tone of voice voldoen.
2. SEO en zoekgedrag
AI beïnvloedt ook hoe jouw consument informatie zoekt. Het tijdperk van ‘vragen in de zoekbalk van Google typen’ is aan het verschuiven. Je kunt nu ook met beeld en geluid zoeken in Google. Ook de SERP verandert door deze manier van zoeken: zo is AI overviews in Google inmiddels al uitgerold in de VS, en komt dit volgend jaar naar verwachting ook naar Nederland.
De kansen voor jouw organisatie? Toekomstbestendige zichtbaarheid! Structured data speelt hierbij een belangrijke rol. Hiermee maak je de website begrijpelijker voor zoekmachines of AI. Door dit op de juiste manier in te stellen, zorg je ervoor dat je unieke content vertoont in de SERP en target op relevant verkeer.
3. Automatisering in SEA
AI speelt een steeds grotere rol in de automatisering van SEA-campagnes. Slimme tools, zoals Google’s Smart Bidding, optimaliseren biedingen en targetgroepen in realtime. Ze analyseren data razendsnel en passen advertenties automatisch aan. Bijvoorbeeld door zoekwoorden te verfijnen of de best presterende visuals uit te kiezen. Dit maakt campagnes efficiënter én zorgt voor een hoger rendement.
Concreet: met AI speel je direct in op trends, zoals stijgende zoekvolumes of veranderend gedrag na een seizoenlancering. Zo haal je meer uit je budget en bereik je jouw doelgroep precies op het juiste moment met de juiste boodschap.
Personalisatie & third-party cookies
Consumenten willen steeds vaker persoonlijke ervaringen, of het nu gaat om advertenties, e-mails of zelfs webpagina’s. Nu third-party cookies verdwijnen, wordt het lastiger om gedrag van klanten te volgen. De oplossing ligt in het slim inzetten van zero-party data en first-party data: gegevens die je gebruiker zelf aanlevert, en data die je zelf verzamelt via je eigen kanalen. Hiermee bied je nog steeds relevante en persoonlijke ervaringen.
Waar de kansen liggen voor jouw organisatie: door te investeren in transparante data-verzameling en het slim inzetten van die gegevens, blijf je klanten boeien met op maat gemaakte oplossingen. Zo blijf je relevant. Great!
Nieuwe structuur SEA campagnes
We gaan verder met SEA. De manier waarop SEA-campagnes worden ingericht verandert snel. Waar vroeger vaak werd gefocust op losse lower-funnel doelen (directe verkoop), zien we nu een verschuiving naar een combinatie van upper-funnel en lower-funnel strategieën. Campagnes zijn dus steeds vaker gericht op het opbouwen van merkbekendheid.
Je bouwt dus met jouw organisatie vertrouwen en merkherkenning op in de upper funnel en zet mensen in de lower funnel aan tot actie. Slim gecombineerd levert dit meer resultaat én maximaal rendement op je budget.
Stijgende SEA-campagnekosten: blijf kritisch
De kosten voor SEA-campagnes blijven stijgen. Groeiende concurrentie en toenemende veilingprijzen maken adverteren duurder, waardoor je budget sneller opgaat. Dit vraagt om een kritische blik op je campagnestrategie en uitgaven.
De oplossing: investeer alleen in wat écht werkt. Analyseer welke zoekwoorden, doelgroepen en advertenties het meeste rendement opleveren, en focus je budget daarop. Slimme keuzes maken is nu belangrijker dan ooit om resultaten te maximaliseren zonder onnodige kosten.
Conclusie
2025 biedt volop kansen in online marketing. AI speelt hierin een sleutelrol. Van efficiënte contentcreatie tot slimme SEA-automatisering. Met structured data blijf je zichtbaar in een veranderende SERP, terwijl eigen data cruciaal is bij het bieden van gepersonaliseerde ervaringen nu third-party cookies verdwijnen. SEA-campagnes vragen om een slimme balans tussen merkbekendheid en conversie. Speel in op deze trends en maak van 2025 een jaar vol groei en impact! Ben jij er klaar voor?