Het Google lek, structured data en social search: dít is de toekomst van SEO en search

Datum 1 juli 2024
Leesduur 5 min
Geschreven door:
Judith van den Hazel,
Online Marketeer
Judith van den Hazel telefonerend

Een maand geleden was de marketingwereld in rep en roer: een groot lek bij Google legde in detail bloot hoe het zoek-algoritme van Google nou precies in elkaar zit. Dit goed bewaarde geheim sluit goed aan bij andere veranderingen (bijvoorbeeld Google AI Overviews, waar we al eerder een blog over schreven), en de conclusie is duidelijk: bij een veranderende digitale wereld hoort een veranderde kijk op search.  

Wat de opvallendste trends zijn op het gebied van SEO en search en wat dit voor de zoekresultaten van jouw organisatie betekent? Je leest het in dit blog.  

De opvallendste zaken uit het Google-lek 

Eerder dit jaar kwamen er duizenden pagina’s met inside informatie over de werking van Google’s zoek-algoritme naar buiten. De opvallendste zaken: de kwaliteit van je website en content zijn heilig. 

  1. Klikgedrag en post-klikgedrag spelen mee in de ranking  

Het is belangrijk om de bezoeker van je website zo lang mogelijk op jouw website te houden en deze er soepel doorheen te leiden. Klikt iemand direct weg, dan kan Google jouw website als ‘niet relevant’ zien. De oplossing? Kwalitatieve content! Zorg ervoor dat je gebruikers geboeid worden door interessante, waardevolle content, waardoor rondklikken aantrekkelijker wordt.  

  1. Domeinautoriteit wordt nog belangrijker 

Dat de autoriteit van je domein belangrijk is wisten we al, maar dat het nog belangrijker blijkt dan we dachten is een interessante ontwikkeling. Eén van Google’s gelekte features is namelijk “siteAuthority”. Hoewel Google voorheen ontkende dat autoriteit meespeelde in het ranken van je zoekresultaat blijkt het – dankzij de gelekte documenten – zeker wel een belangrijke rol te spelen. Ook hier geldt dat kwalitatieve content erg belangrijk is voor de autoriteit van je website. Blogs die alleen maar gericht zijn op SEO zijn een no-go. 

  1. De inhoud van een pagina is key 

Als je een blog of nieuwsbericht voor je website hebt geschreven is het natuurlijk lekker makkelijk om je organisatie als auteur te benoemen. Wat blijkt: dit is niet zo’n goed idee. De zoekmachine vindt de inhoud van een pagina namelijk belangrijk en uit het lek is naar voren gekomen dat er wordt gekeken naar de auteur van het artikel. Benoem daarom betrouwbare auteurs. En ja, óók jij bent een betrouwbare auteur als je content sterk en relevant is!  

  1. Scoor met unieke en originele teksten 

Korte teksten en pagina’s worden specifiek beoordeeld op inhoud. Unieke en originele teksten zijn in dit geval essentieel om te scoren. De key is dus om onderscheidend te zijn middels je content. Korte inhoud komt ook steeds vaker terug in social search in de vorm van short video content.  

Social search  

Buiten het lek van Google dat ons van veel bruikbare informatie heeft voorzien, zijn er ook nog andere trends in het marketinglandschap waar mee te scoren valt als er op de juiste manier wordt ingespeeld. Eén van die trends is social search. Wat dat is en hoe je hier je voordeel uit kunt halen lees je hieronder. 

  1. Social media: de krachtigste zoekmachine? 

Waar iedereen voorheen hun zoekopdracht in Google zette, is er sinds een tijdje een kaper op de kust als het gaat om krachtige zoekmachines die de gebruiker voorzien van tailor-made zoekresultaten. Veel mensen gebruiken namelijk social media apps zoals Instagram en TikTok om te zoeken. Van Gen Z verkiest zelfs bijna de helft TikTok boven Google. Belangrijk dus om ook op social media aanwezig te zijn.  

  1. De juiste hashtags voor vindbaarheid 

Hashtags worden wellicht als iets lolligs gezien voor onder een vakantiefoto. Maar door het juiste hashtagonderzoek te doen krijg je meer inzicht in de interesses van je doelgroep én kun je ze beter bereiken op de socials waarop jouw organisatie actief is. Zorg bijvoorbeeld voor een branded hashtag: geef je organisatie die herkenbaarheid en consistentie in branding. 

  1. Het ene kanaal is het andere niet 

Maar welk kanaal heeft nou de beste zoekmachine en is het beste om goed zichtbaar op te zijn? Kort antwoord: het ene kanaal is het andere niet. Er zit heel veel verschil tussen kanalen, hun gebruikers en algoritmes. TikTok en YouTube zijn bijvoorbeeld zoekmachines waarbij de resultaten visueel aantrekkelijk zijn. Facebook en X zijn minder geschikt als zoekmachine omdat hun gebruikers gestaag afnemen. Daarnaast zitten veel zoekresultaten binnen Facebook achter gesloten accounts. LinkedIn is in opkomst (het is al lang niet meer het platform waarop men alleen maar ‘ik heb een nieuwe uitdaging!’ plaatst) en is vooral in de B2B-wereld interessant. Instagram wordt ook veel als zoekmachine gebruikt en kent veel gebruikers. Pinterest heeft een krachtige zoekmachine en gebruikers zoeken vooral naar mode en interieur. Daarnaast heeft Pinterest de zogeheten “Pinterest lens” functionaliteit waarmee je gemakkelijk via afbeeldingen kunt zoeken. Dit lijkt op “Google lens” die we uit de bekende zoekmachine kennen. Hoe je ook in deze zoekresultaten zichtbaar kunt zijn? Je leest het hieronder. 

Structured data om op te vallen 

Naast het belang van kwalitatieve content en het gebruik van Social Media als zoekmachine is het belangrijk om de technische elementen niet te vergeten. “Structured data” is een steeds vaker gehoorde term en zorgt ervoor dat je opvalt in de Google-resultaten. Het is een element dat aan de broncode van een website kan worden toegevoegd. Door het inzetten ervan verhoog je je visuele zichtbaarheid en de ranking van je resultaten in bijvoorbeeld Google Lens, FAQ’s en foto’s. Dit zijn resultaten die we, naast de gebruikelijke tekstresultaten, steeds vaker terug zien komen in de SERP. Het toepassen van stuctured data wordt een steeds belangrijker SEO-element in de toekomst van search. 

 

Conclusie: vernieuwde technieken en tools brengen snelle verandering met zich mee in de wereld van SEO en search. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit op verschillende vlakken van je website en content, social-media apps groeien gestaag uit tot krachtige zoekmachines, én structured data is een must is om op te vallen in de SERP. Weten hoe OrangeTalent jou kan helpen met de zichtbaarheid van je organisatie in het nieuwe digitale landschap met al zijn uitdagingen en kansen? Neem contact op! Zo kunnen we samen werken aan Great Success

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager
Delen