Ontwikkelingen binnen Google Ads, dit is wat je moet weten

Datum 25 september 2024
Leesduur 3 min
Geschreven door:
Valéry Leusink,
Online Marketeer
Valery en Iris OrangeTalent

Google Ads ontwikkelt zich razendsnel. Zet jij Google Ads in voor je business? Great. Dan wil je op de hoogte blijven van de laatste veranderingen. Deze drie ontwikkelen kun of wil je niet missen:  

  1. De nieuwe Google Ads interface  

  2. De biedstrategie Verbeterde CPC verdwijnt 

  3. Negative keywords uitsluiten in performance Max campagnes 

Je leest hieronder meer over de veranderingen. 

De nieuwe Google Ads interface 

Sinds 31 augustus 2024 is de oude Google Ads-interface verleden tijd. Je moet nu werken met de nieuwe interface, en dat kan even wennen zijn. Maar geen zorgen, want de nieuwe interface brengt flink wat voordelen met zich mee. Het design is moderner, de navigatie soepeler, en je beheert je campagnes makkelijker met de nieuwe functies. 

De rapporten zijn nu beter aan te passen, zodat je diepere inzichten krijgt zonder de interface te hoeven verlaten. Daarnaast kun je Google Ads en Google Analytics eenvoudiger synchroniseren voor een completer beeld van je campagnes. 

Wat vind jij van de nieuwe interface?  

Het einde van verbeterde CPC: dit is wat je moet weten 

Werk je met de biedstrategie Verbeterde CPC (eCPC)? Dan staat er een verandering op de planning waar je niet omheen kunt. Google stopt met de ondersteuning hiervan voor Search en Display campagnes. Vanaf oktober kun je eCPC niet meer selecteren voor nieuwe campagnes, en vanaf maart 2025 worden je bestaande campagnes automatisch omgezet naar handmatige CPC. 

Verbeterde CPC heeft in het verleden zijn waarde bewezen door biedingen automatisch aan te passen op basis van de kans dat een klik leidt tot een conversie. Maar nu zijn er geavanceerdere biedstrategieën beschikbaar die gebruikmaken van machine learning. Denk aan het maximaliseren van conversies, conversiewaarde, doel-CPA of doel-ROAS. 

Het is slim om je huidige campagnes nu al te checken en, waar nodig, over te stappen naar een nieuwe biedstrategie. Deze nieuwe strategieën spelen real-time in op veranderingen in gebruikersgedrag en zorgen voor betere prestaties en een efficiënter gebruik van je budget. Zo blijven jouw campagnes optimaal presteren. 

Negative keywords uitsluiten in performance Max campagnes

Vanaf Q4 2024 kun je in Performance Max campagnes negatieve zoekwoorden uitsluiten. Waar je eerder alleen merkuitsluitingen kon instellen, krijg je nu de volledige controle om termen zoals 'kosten', 'prijzen' of 'gratis' uit te sluiten, als die niet relevant zijn voor de producten of diensten die je aanbiedt.  

Bij Search-campagnes was deze functionaliteit al beschikbaar, maar nu komt dit dus ook naar Performance Max. Dit type campagne geeft Google de vrije hand om jouw advertenties te tonen aan de meest geschikte doelgroep, ongeacht het kanaal. Dit kan variëren van YouTube tot Google Shopping en zelfs display-netwerken zoals Buienradar. 

Deze nieuwe optie zorgt ervoor dat je advertenties nog beter gericht worden op de juiste doelgroep, wat leidt tot betere prestaties en efficiënter gebruik van je budget. 

Conclusie 

Deze veranderingen binnen Google Ads markeren een stap vooruit in de richting van efficiëntere en effectievere campagnes. De nieuwe interface biedt gebruikers een verbeterde ervaring en diepere inzichten dankzij de integratie met GA-4, terwijl het afscheid van Verbeterde CPC ruimte maakt voor geavanceerdere biedstrategieën die gebruikmaken van machine learning. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen en de nieuwe mogelijkheden optimaal te benutten, zodat je campagnes klaar zijn voor de toekomst. 

Ready for
great success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager
Delen