Van SEO naar GEO: zo blijf je vindbaar in een AI-tijdperk

Datum 23 mei 2025
Leesduur 4 min
Geschreven door:
Judith van den Hazel,
Online Marketeer

Online vindhaarheid verandert, misschien nu wel meer dan ooit. Online antwoorden worden gezocht via chatbots als ChatGPT of via TikTok of Instagram. Waar ‘googelen’ als werkwoord de Dikke Van Dale zelfs gehaald heeft, is dit lang niet meer zo vanzelfsprekend om te doen. 

De opkomst van de AI-zoekmachine 

In november 2022 werd ChatGPT opgericht. Inmiddels is deze tool uitgegroeid tot één van de grootste AI-chatbots. Bijna iedereen heeft het wel eens ergens voor gebruikt. Denk aan efficiënter werken, een complete vakantie boeken of een lekker recept laten uitwerken. Herkenbaar? Je bent zeker niet de enige. 

Sinds de opkomst van ChatGPT en ontelbare vergelijkbare generative AI-modellen daalt het marktaandeel van Google. Voor het eerst sinds 2015 is dit aandeel minder dan 90%. (bron)

De klassieke zoekmachine wordt ingeruild voor AI. Maar dat is niet het enige. Omnichannel marketing is iets wat we juist in deze tijd niet mogen vergeten. Denk aan Gen Z, deze generatie zoekt vaak liever via TikTok en het traditionele googelen is niet meer zo vanzelfsprekend. 

Google verandert door verschillende kanalen 

Deze opkomende (of eigenlijk bestaande) veranderingen laten Google ook niet stilzitten. Sinds deze maand zien we het antwoord van Google steeds vaker in Nederland: De AI-overviews. Dit is een AI-functie van Google die de traditionele SERP vervangt. Het zijn persoonlijke AI-gegenereerde stukjes informatie die antwoord geven op jouw zoekopdracht. Niet alleen maar teksten dus, vooral antwoorden, visuele voorbeelden, uitgebreide uitleg en verschillende kanalen komen terug in jouw persoonlijke SERP. Wij verwachten dat deze overzichten steeds meer gepersonaliseerd zullen zijn en dus voor iedereen anders. 

Wat betekent dit voor je vindbaarheid? 

De wereld van zoek(machines) staat op z’n kop. Interessant, maar ook verwarrend. Want hoe blijf je vindbaar? Hoe speel je in op veranderingen die je zelf misschien niet eens begrijpt. Een aantal punten zijn van groot belang. 

1. Toegevoegde waarde 

Zorg ervoor dat jij toegevoegde waarde biedt ten opzichte van de concurrent. Helpful content is waardevolle informatie die interessant is voor de lezer en jou écht onderscheidt. Google schreef al eerder hoe je dit kan opzetten. Ook het werken met complexe vraag-antwoord patronen op de hele website zorgt ervoor dat jouw antwoord eerder naar voren komt. 

2. Technische optimalisaties  

Niet alleen de content maar ook de achterliggende techniek is en blijft belangrijk. Structured data? Dat mag niet meer ontbreken. Je vertelt de zoekmachines wat voor content je aanbiedt. Een veelgestelde vraag, een video of bijvoorbeeld een nieuwsbericht komt zo goed tot zijn recht in de SERP. Ook een snelle laadtijd en mobielvriendelijk design blijven belangrijk. Gebruik de Google PageSpeed Insights tool om achter jouw potentiële optimalisaties te komen.  

3. Omnichannel marketing 

We hebben het al benoemd, zorg voor zichtbaarheid op meerdere kanalen. Jouw bezoeker is niet meer alleen op de website te vinden. YouTube, TikTok en andere kanalen zijn belangrijker dan ooit. En is het je al opgevallen dat alle kanalen nu ook zichtbaar zijn in je SERP? Belangrijk dus om ook daar zichtbaar te zijn. 

Hoe zorg je er dan voor dat je zichtbaar bent op deze kanalen? Zet de best scorende pagina’s bijvoorbeeld om naar (short)video content óf geef juist minder scorende pagina’s een boost door een geoptimaliseerde video toe te voegen. Ook voor video’s kan je tegelijk SEO-optimalisaties doorvoeren. Denk hierbij aan ondertiteling, de juiste titels en een passende omschrijving. Zo zorg jij dat je via elk kanaal goed scoort! 

En nu... GEO is de nieuwe SEO 

De traditionele SEO, met zoekwoord optimalisatie voor de website, is nog steeds belangrijk. Wel wordt dit nu aangevuld met complexere content en vraagstukken. Die nieuwe manier van optimaliseren noemen we ook wel GEO: Generative engine optimization.  

AI-optimalisaties en onderzoek naar je vindbaarheid in AI-zoekmachines zijn onmisbaar. Met onze GEO-scan controleren we hoe jouw online zichtbaarheid op dit moment scoort. We onderzoeken de resultaten van de website op verschillende kanalen en denken met je mee hoe je dit toekomstbestendig kan indelen. Benieuwd? Neem dan contact met ons op en wij vertellen je graag meer! 

Start met een GEO-scan

Wil je weten of jouw website klaar is voor AI-zoekmachines? Met de GEO-scan ontdek je in één keer hoe goed je site scoort én waar je kansen laat liggen. Je ontvangt een concreet rapport met verbeterpunten om jouw online zichtbaarheid futureproof te maken.

Ready for
Great Success?

Niels Botterblom OrangeTalent
Niels Botterblom
Teamlead Online Marketing & Customer Success Manager
Delen