De Digital Marketing Act – de doelen en de gevolgen
- Home/
- Inspiratie/
- De Digital Marketing Act – de doelen en de gevolgen
Vanaf maart 2024 is de Digital Marketing Act van kracht. Deze privacy wetswijziging heeft impact op de wijze waarop bedrijven en met name marketeers, data mogen verzamelen en inzetten. Dit zorgt voor nieuwe uitdagingen en kansen voor bedrijven die actief zijn in de digitale marketingsector. Hierdoor kan het zijn dat je je digitale strategie mogelijk moet herzien. Wat het inhoudt en wat dit betekent voor jouw bedrijf, lees je hieronder.
Het doel van de Digital Marketing Act
Kortgezegd: de Digital Marketing Act is een nieuwe regelgeving, ontworpen om de digitale markt eerlijker en transparanter te maken. Een veiligere digitale wereld creëren waarin de grondrechten van alle gebruikers worden beschermd.
De wetgeving van de Europese Unie richt zich voornamelijk op de grote techbedrijven zoals Google, Meta en Amazon (ook wel poortwachters genoemd). Deze bedrijven hebben een enorme invloed op de digitale markt, met de DMA kan de Europese Commissie die poortwachters boetes opleggen om zo hun macht te beperken en een gelijk speelveld creëren voor ‘kleinere’ bedrijven.
Het doel van de Digital Marketing Act is drieledig:
1. Bescherming van consumenten
Dankzij de DMA mogen bedrijven geen oneerlijke voorwaarden opleggen over diensten. Als consument moet je toestemming geven voordat je gegevens en data verwerkt worden in bijvoorbeeld Google Analytics. Er wordt dus niets met jouw gegevens gedaan, tenzij je duidelijke, expliciete toestemming hebt gegeven zoals in de AVG-wetgeving is vastgelegd.
2. Het bevorderen van de concurrentie
De poortwachters hebben de mogelijkheid zo groot te groeien, dat ze makkelijk de kleinere bedrijven uit de markt kunnen drukken, terwijl ze niet per se betere diensten aanbieden voor de consument. Door de macht van de poortwachters te beperken, krijgen kleinere bedrijven meer kansen om te concurreren op de digitale markt.
3. Transparantie
Met de DMA heeft de Europese commissie meer en striktere regels voor grote techbedrijven, ook moeten ze transparanter zijn over hoe hun algoritmes werken en kan de DMA hen verplichten om bepaalde data te delen met kleinere concurrenten.
Wat betekent de DMA voor mijn bedrijf?
Ondanks dat de Digital Marketing Act voornamelijk gericht is op de grote techbedrijven zoals Google, Meta en Amazon, zien we dat het ook gevolgen kan hebben voor kleinere bedrijven.
Verandering in online adverteren
Met strengere regels rondom data en privacy kan het zijn dat je je marketingstrategie moet aanpassen. In het artikel over de marketingtrends voor 2024 schreven we al over het belang van verzamelen van first-party cookies. Zo is het vanaf maart verplicht voor alle Google Measurement-technologieën, zoals Google Analytics, om een geldige toestemming van je gebruikers te hebben voor het verzamelen van gegevens. In Google Tag Manager is daarom een standaard 'Consent Mode' van toepassing waarmee je kan aangeven welke data verstuurd mag worden met welk type consent dat gegeven is.
Dit betekent dat websites expliciete toestemming moeten vragen aan hun bezoekers voordat ze bepaalde soorten data verzamelen en verwerken.
Aanpassing van de digitale strategie
Om te voldoen aan de nieuwe regelgeving en mee te liften op doel 2 van de DMA, zoals hierboven genoemd, is het belangrijk je digitale strategie te herzien. Onze experts helpen je hier graag bij! Doordat adverteerders zoals Google Ads en Meta gemiddeld 80% minder marketingdata ontvangen, is het belangrijk voor jou als bedrijf om je focus te verleggen naar waardevolle en boeiende ervaringen die gebruikers aantrekken op basis van interesses en behoeften. De first-party data dus, in plaats van de gedetailleerde gedragsdata.
Conclusie
De Digital Marketing Act is een belangrijke stap in de richting van een eerlijker en transparanter digitaal landschap. Hoewel de wet voornamelijk gericht is op grote techbedrijven, is het belangrijk voor alle bedrijven om zich bewust te zijn van de veranderingen en de mogelijke impact op digitale marketingstrategieën.
Benieuwd wat dit voor kansen en uitdagingen met zich meebrengt voor jouw bedrijf? Neem contact orangetalent.nl/contact op om zo eens te sparren met een van onze digitale experts.